In de project management practice van Triage IT wordt telkens een ander onderwerp behandeld en stevig uitgediept. De diverse ervaren project managers komen bij elkaar en bespreken zaken als stakeholder management, governance en risico management. Hierbij wordt dankbaar gebruik gemaakt van hun ervaring in de vele jaren dat ze door de grote bedrijven ingehuurd waren.
De eerst volgende keer gaat het fenomeen “de business case” uitgediept worden. De business case is een van de belangrijke thema’s binnen Prince2. Aangezien wij in Nederland het begrip PINO hanteren (Prince In Name Only), zal ik hier eens een schot voor de boeg doen voor de volgende practice.
De project manager schrijft de business case; De opdrachtgever heeft het veel te druk, de projectleider is meestal toch extern ingehuurd om dit soort klusjes uit te voeren en de business case wordt dus geschreven door iemand die er primair geen belang bij heeft.
De business case wordt zodanig gemanipuleerd dat ie de norm haalt; Omdat de projectleider de business case schrijft, zijn de genoemde cijfers flexibel. De projectleider schrijft de business case namelijk om een akkoord te krijgen, niet noodzakelijk om waarheidsgetrouw te zijn.
Gedurende het traject ligt ie op de plank; Versie 1.0 wordt geschreven, centraal opgeslagen en als zodanig aan het einde van het project opgeleverd als deliverable. Intussen vangt hij virtueel stof.
Aan het einde worden slechts de kosten nog vergeleken; Omdat de projectleider eindverantwoordelijk is voor het proces zal hij zich moeten verantwoorden naar de uren gespendeerd versus de uren gepland. Deze actie is nodig voor het verkrijgen van decharge op zijn of haar project. Op basis hiervan krijgt hij/zij een schouder klopje of duw.
De business case wordt niet overgedragen aan een business eigenaar (waar het al had moeten liggen); Door operationele druk en het volgende stapeltje van projecten dat de opdrachtgever weer moet opstarten, gaat de business case op hoop van zegen de la in totdat, bij succes, deze wellicht het jaarverslag ingaat.
Er wordt niet aan benefit tracking gedaan
Onder deze omstandigheden zou ik persoonlijk niet op het break even moment een evaluatie van de benefit case uitvoeren. Wat ga je daar leren? Hoe vaak gebeurt dat eigenlijk in uw bedrijf?